A BOTCSINÁLTA ISZLÁMSZAKÉRTŐK ELLEN – Gyöngyösi Csilla

0
334

“Elöljáróban: az iszlámmal mostanában úgy vannak sokan, mint Istennel meg a focival; mindenki úgy véli, ért hozzá. Az erdélyi sajtóból e jelenségre jó példa Bíró Béla egyik írása, ami két hónapja a kolozsvári Szabadságban jelent meg. De mennyire lehet megalapozott az olyan vélemény, amely mögött nincs valós ismeret? Mennyire lehetne komolyan venni bárkit is, aki úgy szakért, hogy az első mondatából már nyilvánvaló, nem is ért a témához? Ahhoz, hogy valaki egy más kulturális kontextussal megismerkedjen, értse az iszlámhoz köthető kulturális térben végbemenő folyamatokat, nem elég elolvasnia néhány újságcikket, esetleg ismeretterjesztő könyvet, az elvárható minimum a nyelvtudás (esetünkben az arab nyelv, de jobb lenne az arab mellett a perzsa, a török és esetleg az urdu), emellett orientalisztikai, vallástudományi, szociológiai, antropológiai és politológiai alapismeretek szükségeltetnek. Ez egy szakma, amit sokan sok éven át tanulnak.

Azok a kulturális és földrajzi terek, ahol valamilyen formában jelen van az iszlám, az egész földre kiterjednek. Talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az iszlám világvallás, amelynek rengeteg megjelenési formája van, mindamellett, hogy azokra a közösségekre, amelyeknek a vallása az iszlám, nem csak és kizárólag a vallás hat, hanem más társadalmi tényezők is. Egységes csoportként kezelni „a muszlim lakosságot”, mintha semmilyen más tényező nem befolyásolná őket, csak a vallás, a kóklerség egyik fontos ismérve: azt jelzi, hogy az illető semmit nem értett meg az iszlámhoz köthető társadalmak vagy akár az ún. európai iszlám működési elveiből. Nem létezik sem Keleten, sem Nyugaton „muszlim lakosság” (sic!), így, egy kalap alá véve mindenkit, aki muszlimnak született, és akiket – ugyanúgy, mint az úgynevezett keresztény lakosságot – meghatároznak társadalmi, nyelvi, kulturális, politikai, törzsi és még számtalan más faktor, és nem létezik egységes „muszlim vallás”, mert a világ összes gyakorló muszlimja (amely halmaz nem egyenlő a muszlimnak születettek halmazával) tulajdonképpen három dologban ért egyet: hogy Isten egy van, hogy a Korán Isten kinyilatkoztatása, és hogy az iszlám vallásgyakorlat alapja az öt pillér. Na de hogy Isten milyen módon egy, hogyan kell magyarázni a Koránt, és pontosan hogyan kell végrehajtani az öt pillért, erről 14 évszázada zajlanak a teológiai viták…”

A teljes cikk a transindex.ro oldalon olvasható

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here